Het belangrijkste van Social Media is delen en zichtbaar zijn. Maar als je alleen maar deelt om jezelf te promoten en spullen te verkopen zul je weinig succes hebben. Niemand houdt daarvan. Toch moet je natuurlijk wél zichtbaar zijn. Onbekend maakt onbemind, nietwaar? Hoe kan je dan toch jezelf op de markt zetten, zonder dat je te opdringerig overkomt?
LAAT ANDEREN RECLAME VOOR JE MAKEN
Als je zelf (nog) geen expert bent met duizenden volgers lijkt het soms onbegonnen werk om likes en shares te krijgen. En deze zijn belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten, je producten en diensten onder de aandacht te brengen, én om je positie in de Google zoekresultaten te verbeteren.
Natuurlijk, een advertentie helpt hiermee als je een leuke aanbieding hebt. Maar bovenal laten mensen zich beïnvloeden door anderen. Als mijn tante je leuk vindt, dan vind ik jou ook leuk! Gewoon, omdat ik mijn tante vertrouw. Maar er zijn ook andere mensen die ik volg en waar ik op let. Victoria Beckham bijvoorbeeld. Haar stijl vind ik helemaal top. Zij is een belangrijke influencer op modegebied. Als je met haar op de foto staat, of als zij je product noemt, dan heb je het helemaal gemaakt in de modewereld. Zorg dus dat je gepromoot wordt door Social Media Influencers! Hoe krijg je dat voor elkaar?
SOCIAL MEDIA INFLUENCERS VINDEN EN BENADEREN
- Wees aanwezig op de Social Media waarop jij je wilt profileren, en kijk wat en wie er trending zijn.
- Zoek Social Media Influencers in jouw vakgebied met veel volgers op Facebook of Instagram. Iemand met een populaire blog is natuurlijk ook goed.
- Kijk of deze persoon veel shares en likes heeft. Het komt nog steeds voor dat volgers gekocht worden. Iemand die veel volgers heeft, maar nooit een like of share, is niet echt belangrijk!
- Volg de influencer en lees de posts en updates ook echt. Wat denk je: zouden zijn volgers ook in jou of in jouw product geïnteresseerd zijn? Zo niet, verspil dan je tijd en geld niet!
- Bedenk zorgvuldig welke post je zou willen promoten bij de volgers van de influencer.
- Benader Social Media Influencers in een direct message. Laat duidelijk merken dat je weet waar hij of zij zich mee bezig houdt. De meeste échte influencers delen niets waar ze niet achter staan, ook niet voor geld.
EEN RECLAME CAMPAGNE MET SOCIAL MEDIA INFLUENCERS
Beschouw het contact met influencers als een echte reclame campagne. Houd bij hoeveel geld en tijd je erin steekt, en kijk achteraf hoeveel het je opgeleverd heeft. Deze analyse zal voor een groot gedeelte kunnen via Google Analytics of andere Social Media tools. Besef dat een dergelijke campagne veel inzet kost, maar ook veel kan opleveren. Dit is nu eenmaal de nieuwe manier van marketing en reclame maken. Laagdrempelig, maar bewerkelijk!