Social Media bestaat eigenlijk nog helemaal niet zo lang, maar voor een ondernemer is het is al niet meer weg te denken. Zelfs het winkeltje om de hoek heeft een Facebook-pagina of een Instagram-feed om producten aan te prijzen en de volgers kortingscodes te geven.
Sommige mensen vinden het heerlijk om bezig te zijn met social media en anderen worden er helemaal gek van. Behoor jij tot de laatste categorie? Of heb je er gewoon geen tijd voor? Dan wordt het tijd om social media hulp in te roepen.
WAT IS HET PLAN?
Tegenwoordig zijn er veel influencers die lukraak dingen posten over hun privéleven en ondertussen producten aanprijzen van hun sponsors. Heel spontaan en natuurlijk geven ze een kijkje in hun leven. Of lijkt het alleen maar spontaan en hebben Sylvie Meis en Khloe Kardashian wel degelijk een uitgekiend plan?
Uiteraard hebben deze dames al hun tijd nodig om mooi en glamorous te zijn en hebben ze één of meerdere assistenten in dienst voor social media hulp. En deze assistenten hebben absoluut hun plan klaar om de dames zo goed mogelijk te promoten op social media.
GA VOOR DE GUNFACTOR
Op social media kan je als bedrijf laten zien wie je bent. Door zichtbaar te zijn, creëer je bekendheid en deze bekendheid zorgt weer voor vertrouwen, zoals uit diverse marketingonderzoeken is gebleken. Als je regelmatig langskomt op Instagram of een ander kanaal, gaan mensen je zien als oude bekenden, waardoor je de gunfactor krijgt. Want vergeet vooral niet dat je op social media zit om je producten of diensten te verkopen, dus niet alleen om gezellig te doen.
EEN UITGEKIENDE STRATEGIE
Omdat er strategisch inzicht komt kijken bij verkoop en acquisitie, kan je
je social media hulp niet uit laten voeren door een stagiair. Je laat je marketing plan toch ook niet uitvoeren door een stagiair? Bij een social media strategie komt veel kijken, zoals:
- Vind je doelgroep(en). Alleen zo weet je op welk platform je moet posten. Als je meerdere doelgroepen hebt op verschillende platforms, moet je je inhoud daar op aanpassen.
- Vind de balans tussen content bieden en verkopen. Niemand is geïnteresseerd in nog meer reclame en zelfpromotie.
- Plaats goede content, dus niet alleen tegeltjeswijsheden.
- Maak gebruik van speciale verkoopmomenten zoals Sinterklaas en Valentijnsdag. Zorg dat je iets goeds klaar hebt staan voor deze gelegenheden.
- Zet af en toe een betaalde reclamecampagne online om nog meer mensen te bereiken.
VIND EEN GOEDE SPECIALIST VOOR SOCIAL MEDIA HULP
De grote reclamebureaus doen soms wel en soms niet aan social media marketing. Vooral voor kleine ondernemers kan het daarom beter zijn om een kleiner, gespecialiseerd bureau in te huren, waar iemand werkt die weet wie je bent, die samen met jou overlegt en die bovenal gespecialiseerd is in social media hulp. Hierdoor hoef je niet zelf steeds aan de bak en kan je met een gerust hart gewoon lekker verder met waar jij goed in bent.
Ben jij op zoek naar social media hulp? Wil jij een sparringpartner die met jou meedenkt in jouw social media strategie, je helpt met de content en voor je klaar staat om sterke social media campagnes aan te zetten om nog meer resultaat te behalen in jouw doelgroep? Bel mij dan gerust even of – nog makkelijker – stuur me een appje. Een gewoon ‘ouderwets’ e-mailtje mag natuurlijk ook! Ik hoor heel graag waar jouw uitdagingen liggen zodat ik je kan vertellen hoe ik jou ook kan gaan helpen.