Lokale SEO is belangrijk voor elk bedrijf met een fysieke locatie om klanten te ontvangen. Met lokale SEO trek je klanten aan uit de buurt voor je snoepwinkel of dansschool, maar je wordt ook zichtbaar voor mensen van verder weg die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een jeugdherberg of makelaardij in jouw streek of stad. In dit artikel lees je hoe jij je lokale zichtbaarheid kan vergroten.
HOE GEBRUIKT GOOGLE LOCATIEGEGEVENS?
Als je je telefoon gebruikt om online te zoeken via Google Search, gebruikt Google onder meer de locatiegegevens van je telefoon om de zoekresultaten te rangschikken. Op die resultatenpagina zie je eerst de advertenties, daarna een kleine Google Maps-afbeelding met daaronder 3 vermeldingen (de Google Maps Pack) en daaronder weer de andere organische zoekresultaten.
Hier ben ik op zoek naar bonbons. Google geeft me een kaartje met winkels, daaronder staat de Google Maps Pack en nog verder naar beneden staan de organische zoekresultaten.
De winkels in de organische resultaten zijn waarschijnlijk de winkels die het dichtstbij zijn. Wat opvalt, is dat ze niet in de Google Map Pack staan. Dat komt omdat ze geen Google bedrijfsprofiel hebben.
Als je in Amsterdam woont en een huis wilt kopen in Drenthe, werkt het net weer wat anders. In dit geval zal Google relevantie zwaarder laten wegen dan afstand: wanneer we in de zoekbalk ‘makelaar Drenthe’ typen, dan zien we onder de advertenties een kaartje met hierop een aantal bedrijfsprofielen van makelaars in Drenthe, weergegeven als rode druppels. Als je op een van deze druppels klikt, kom je terecht op het Google Mijn Bedrijf-profiel van de betreffende makelaar met de belangrijke contactgegevens en de link naar de website. Onder het kaartje staat de Google Maps Pack: de drie makelaars die Google het beste vindt passen bij de zoekopdracht.
Kort gezegd gebruikt Google de locatiegegevens om de zoekresultaten te rangschikken naar :
- Relevantie – Komt de zoekopdracht bijvoorbeeld overeen met sleutelwoorden op de bedrijfswebsite of in het GMB-profiel?
- Afstand – Dichterbij is beter, behalve als er gezocht wordt in een bepaald gebied
- Prominentie – Hoe bekend is het gevonden bedrijf? Dit bepaalt Google onder meer aan de hand van het profiel op Google Mijn Bedrijf, vermeldingen elders en van online reviews.
EEN BEDRIJFSPROFIEL OP GOOGLE MIJN BEDRIJF
Eén ding is zeker: als je geen profiel hebt bij Google Mijn Bedrijf (GMB), dan kom je nooit in de Google Maps Pack te staan en kunnen mensen je bedrijf niet vinden op Google Maps en met één klik hun route bepalen. Een bedrijfsprofiel bij Google helpt je dus om te stijgen bij lokale zoekopdrachten, maar ook in de gewone organische zoekresultaten. De voornaamste reden hiervoor is dat alle bedrijfsprofielen door Google zelf geverifieerd zijn. En Google geeft goede en actuele informatie voorrang boven verouderde of vage gegevens.
Het is voor elk bedrijf met een fysieke locatie dus heel belangrijk om een vermelding op Google Maps te hebben. Met een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf kan je:
- Je bedrijf op Google Maps zetten
- Hoger in de zoekresultaten komen
- Je contactgegevens makkelijk vindbaar maken
- Je openingstijden makkelijk aanpassen
- Foto’s plaatsen van je bedrijf en je medewerkers
- Een korte blog posten
- Producten verkopen
- Speciale aanbiedingen en kortingscodes weggeven
- Klanten vragen om een review te plaatsen
Op de supportpagina’s van Google Mijn Bedrijf lees je precies hoe je een bedrijfsprofiel opzet voor je bedrijf.
ANDERE LOKALE MARKETING
Alhoewel Google erg belangrijk is, moeten we andere mogelijkheden niet uit het oog verliezen. En die zijn er gelukkig genoeg. Een paar daarvan zijn:
Nextdoor
Nextdoor is een buurtapp waarin buren met elkaar kennis kunnen maken en contact onderhouden. Dit is de ideale plek om je bedrijf te promoten met een speciale ‘burenaanbieding’ of om mensen uit te nodigen voor een open dag.
Samenwerken met andere bedrijven uit de buurt
Dit is vooral interessant voor bedrijven die aanvullende diensten leveren. Als meubelwinkel kan je mensen verwijzen naar een interieurstylist, en als makelaar naar een hypotheekadviseur. Wissel onderling links uit voor de bedrijfswebsite of interview je bevriende ondernemer voor een leuk artikel op je website.
Sponsor een lokaal event
Sponsor een sportwedstrijd of een inzameling voor het goede doel. Je krijgt een vermelding met link op je website en misschien wel een banner of reclamedoek bij de event zelf.
Persberichten
Stuur een persbericht naar de buurtkrant als je iets te vieren hebt of iets gaat bijdragen aan de maatschappij. Lokale kranten zoeken altijd content, maar het moet natuurlijk wel relevant voor ze zijn. Zorg er vooral voor dat je persbericht goed geschreven is, zodat de krant het zonder veel moeite kan plaatsen.
Advertorials
Net als voor een advertentie, betaal je voor plaatsing van een advertorial, maar het is niet hetzelfde. Een advertorial is een uitgebreid artikel waarin jij je kennis deelt en waar de lezer iets aan moet hebben. Het is niet de bedoeling dat je uitgebreid reclame maakt voor jezelf in een advertorial, maar natuurlijk mag je aan het eind van het artikel wel je eigen contactgegevens zetten. Vraag aan je buurtkrant of ze de mogelijkheid bieden om gesponsorde artikelen te plaatsen.
Advertenties in de plaatselijke buurtkrant
Over de effectiviteit hiervan verschillen de meningen. Zijn er nog mensen die kijken naar de advertenties achter in de buurtkrant? Het effect hiervan zal van streek tot streek verschillen.
LOKALE SEO TOEPASSEN
Voor ondernemers met een fysieke locatie is het belangrijk om op de kaart (Google Maps) te staan. Maak hiervoor een bedrijfsprofiel aan bij Google Mijn Bedrijf. Denk ook aan alle andere mogelijkheden die er nog zijn om contact te maken met mensen uit de buurt. Ga meteen aan de slag of bel 06 3008 1519 voor een brainstorm. Online marketing hulp nodig? Bel ons even voor een gratis en vrijblijvende brainstorm.