Het delen van links bij je Instagram berichten is helaas niet zo simpel als je zou willen. Een link in je berichten is niet zomaar klikbaar. Je volgers wil je natuurlijk doorverwijzen naar de juiste plek op je website of een ander platform om ze te verleiden je producten of diensten af te nemen. Hoe doe je dat op Instagram?
Gelukkig zijn er een paar logische en misschien voor jou wel verrassende oplossingen om toch links te kunnen delen. In dit artikel zetten we ze voor je op een rijtje.
MANIEREN OM INSTAGRAM LINKS TE PLAATSEN
Instagram wil dat iedereen zo veel mogelijk tijd doorbrengt op hun eigen platform. Dit is een van de redenen dat het ons op Instagram niet altijd makkelijk wordt gemaakt om door te linken naar een andere website. Jammer, maar wel logisch. De bekendste methode om een Instagram-link te maken, is de link in je profiel. Maar daar lopen veel Instagram gebruikers al gauw tegen een probleem aan.
LINK IN BIO
In je profiel staat een regeltje waar je een klikbare link in kan vullen. Verwijs hier naar de homepage of een andere belangrijke pagina van je website. Deze link kan je zo vaak als je wilt aanpassen, bijvoorbeeld als je naar een andere pagina op je website wilt verwijzen in een nieuw Instagram bericht. Het nadeel hiervan is gelijk duidelijk: je nieuwe bio-link is niet meer relevant voor je oude Instagram berichten.
Het goede nieuws is dat je dit probleem kunt omzeilen door in je bio-link te verwijzen naar een soort landingspagina die al je Instagram-links overzichtelijk bij elkaar zet. De bekendste mogelijkheden zijn:
- Have2have it
Dit is een prachtige pagina die je er precies zo uit kan laten zien als je Instagram-account, maar dan met foto’s van waaruit je direct door kan klikken naar je shop of naar een blog. Met een gratis account bij Have2have kan je al een heleboel doen. Het grote nadeel? Tussen je eigen producten staan advertenties – van vergelijkbare producten of diensten – die je volgers ook zien. Dan is een betaalde, advertentievrije, versie (vanaf €5 per maand) misschien een beter idee. - Linktree
Linktree is een populaire tool om snel een link-pagina aan te maken. Begin met een gratis pagina en update later om bijvoorbeeld een bericht te kunnen schedulen. Achter de schermen kan je mooi de analyse tools gebruiken van Linktree. Hiermee kan je verschillende statistieken genereren die je inzicht geven in het gedrag van je bezoekers. Zo kom je erachter waar ze vandaan komen en wanneer ze het vaakste online zijn en wat dus het beste tijdstip is om een bericht online te plaatsen. - Link in Bio van Later
In de social scheduler tool Later.com krijg je ook een Linkin.bio erbij. Zo maak je een landingspagina met klikbare foto’s en buttons. Er is een gratis versie voor privépersonen, bij de betaalde versies voor bedrijven heb je meer mogelijkheden. Zo kan je onder meer berichten inplannen, heb je meer design-keuzes en krijg je hashtag suggesties. In alle versies vind je analyse tools, net als social media pictogrammen, die je gebruikt in plaats van buttons. Wij gebruiken zelf ook Link in Bio omdat wij dol zijn op Later.com. Klik hier om onze Linkedin.bio pagina te bekijken. Kijk bij Artifact Uprising voor een hele mooie Linkin.bio-pagina voor een webshop. - Maak zelf een Instagram landingspagina binnen je website. Het grote nadeel van alle hierboven genoemde mogelijkheden is dat bezoekers niet rechtstreeks naar jouw eigen website gaan. Ze komen op een externe website en moeten nog een keer klikken om door te gaan naar jouw website. Met een landingspagina binnen je eigen website, komen ze uit op een pagina op jouw website, helemaal in jouw huisstijl. Via je websitestatistieken kun je precies zien hoeveel bezoekers je binnenkrijgt via Instagram. Een mooie en goeie optie die wel wat tijd en kennis vraagt.
LINK IN STORIES
Deze optie zijn wij zo blij mee! Gewoon jouw link aan je story toevoegen. Hoe gaaf is dat? Hoe? Nou dat doe je zo: Maak een story, klik op de stickers-link, scrol naar beneden om de link-sticker te zoeken, voeg hem toe aan je story en klaar is je link! Dank je wel Instagram, voor deze supermakkelijke optie.
LINK IN DM’S
Een DM is een persoonlijk bericht (direct message) dat je handmatig verstuurd. Hierin zet je de link naar je website of aanbieding. Er zijn ook bots, waarmee je berichten kunt automatiseren met voorgeprogrammeerde antwoorden. Ook erg handig!
LINK IN IG-ADVERTENTIES
Als je snel nieuwe klanten naar je website wil trekken, kies je natuurlijk voor een advertentie met een mooie visual en een actiebutton. Onder de button staat de link van je keuze. Bepaal je doelgroep, zet je advertentie online en wacht tot de orders of leads binnenstromen. Zelf proberen of toch liever social media hulp? Het kan allebei! Neem gerust contact op een vrijblijvend telefoongesprek om te zien waar wij jou mee kunnen helpen.