Instagram is een social media-kanaal met heel veel mogelijkheden voor ondernemers. Omdat Instagram een visueel platform is, fungeert je account als een etalage voor je bedrijf. Voorbijgangers kijken in je etalage, komen binnen in je winkel of kantoor om de aanbiedingen te bekijken, om vragen te stellen of om iets te kopen.
Zo werkt het in de winkelstraat en zo werkt het ook online. Een goede reden om Instagram strategisch en professioneel in te zetten.
EEN VISUEEL PLATFORM
Het beeld speelt de hoofdrol bij Instagram. Zorg dus dat dit beeld er goed uitziet en precies de juiste uitstraling heeft voor je bedrijf. Een glamorous plaatje past niet bij een automonteur of bij een werkplaats, maar juist wel bij een luxe merk. Een chaotisch plaatje past absoluut niet bij een accountant, maar weer wel bij een brainstormer die een creatieve uitbarsting heeft.
Zorg dat de boodschap van je bedrijf overeenkomt met de beeldvorming op Instagram. Denk hierover na en bewaak dit zorgvuldig: dit is je imago. Je imago van betrouwbare makelaar, meedenkende tekstschrijver, briljante programmeur of competente marketingassistent.
Wat laat je zien?
- Producten. Instagram is ideaal voor makelaars, designers en alle anderen die grote of kleine producten verkopen. Via Instagram kan je zelfs een winkeltje beginnen om online te verkopen.
- Jezelf en je medewerkers. Laat zien hoe en waar je aan het werk bent. Zit je op de bakfiets op weg naar de klant? Of drink je een latte tijdens een overleg? Maak een interessante foto die de sfeer in beeld brengt. Hierdoor leren volgers je kennen waardoor je een vertrouwd gezicht voor ze wordt. Dit is de methode die influencers gebruiken.
- Kennis. Met een video laat je zien welke kennis en ervaring je in huis hebt. Doe eens een live sessie waarin je laat zien hoe je een auto repareert of waarin je de kijkers rondleidt door een huis dat te koop staat. Organiseer ook eens een Q&A met veelvoorkomende vragen over je product. Deze video’s kan je opslaan op het IGTV-kanaal van Instagram om ook later nog te kunnen bekijken.
BEREIK
Om klanten aan te trekken, is het nodig dat mensen weten dat je bestaat. Ze moeten je kunnen vinden. Hier heb je bereik voor nodig. Dat krijg je op twee manieren:
Organisch bereik
Voor organisch bereik betaal je niet, maar je moet er wel moeite voor doen. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
- Zorg dat je bio op orde is. Je kan geen link zetten in een gratis bericht, dus je bio (profiel) is de plek waar je dat doet. Zorg dat deze link er staat en dat hij altijd actueel is. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe cursus? Verander dan de oude link in je bio in een link naar deze cursus.
- Gebruik hashtags in je berichten. De juiste hashtag zorgt ervoor dat ook niet-volgers je berichten kunnen vinden.
- SEO. Kijk wat trending is binnen jouw doelgroep en haak daarop in.
- Interactie. Zorg dat volgers op je berichten gaan regeren en ze delen door bijvoorbeeld een korting aan te bieden, te vragen om een vriend te taggen of door een vraag te stellen. Bedenk dat mensen zich graag slim willen voelen en hun mening willen geven. Het belangrijkste is echter dat het bij je merk moet passen. Ga dus geen domme vragen stellen alleen maar om nieuwe volgers te krijgen. Zorg dat je consistent blijft in je beeldvorming.
- Uitgelichte inhoud. Wanneer iemand een product van je tagt, kan je deze persoon toestemming vragen om het bericht te delen in je winkel. Je hoeft hier niets voor te betalen.
Advertenties en gesponsorde inhoud
Adverteren is niet gratis, maar je hebt meteen een veel groter bereik. Je adverteert via het Instagram-netwerk of via het netwerk van een influencer.
Instagram ads
Maak branded content met een advertentie op Instagram. Instagram leidt je stap voor stap door het proces heen om je doelstelling te bepalen en je doelgroep te identificeren. Gaat het je om je naamsbekendheid te vergroten, wil je leads genereren of wil je met je advertentie een product verkopen? Door dat allemaal van te voren te bepalen, kan je later optimaal meten welk effect je advertentie heeft gehad. Stel een maximaal budget in en de looptijd van je advertentie. Maak een aantrekkelijke advertentie met een button die de bezoeker naar de juiste actie leidt. In een advertentie mag natuurlijk wél een link staan.
Influencers
Huur een influencer in om je product of dienst te promoten. Deze influencer moet natuurlijk bij je imago passen, dus denk hier zorgvuldig over na en onderzoek de influencer eerst. Is het een betrouwbaar persoon? Veel influencers kopen volgers en likes. Dit kan je controleren door naar de interactie te kijken. Als iemand 200.000 volgers heeft, maar nooit een commentaar, dan zijn de volgers waarschijnlijk niet echt. Let ook op de producten die de influencer eerder heeft gepromoot en ga niet in zee met mensen die namaakproducten of dubieuze diensten aanbieden, omdat dit een negatieve invloed heeft op hoe mensen jouw merk zien.
Heb je een geschikte influencer gevonden? Neem dan contact op en onderhandel over zijn of haar prijs. Soms is het al voldoende om je product cadeau te geven. Bemoei je niet met de promotie van je product, maar laat dit zo veel mogelijk aan de influencer over. Influencers weten zelf het beste hoe ze hun doelgroep aan moeten spreken.
EEN GERICHTE STRATEGIE
Maak een Instagram-account aan of fris je oude account op, maar niet voordat je goed hebt nagedacht over de juiste stijl en uitstraling om optimaal resultaat te bereiken met je Instagram marketing.
Nu meteen al iets doen? Kijk dan eens naar de IG-accounts van je concullega’s of stuur een appje naar Kim.