Wat zijn gastbloggen?- Elke ondernemer moet iets doen om zichtbaar te worden. Een klantenkring moet je opbouwen, en daar blijf je mee bezig. Dit doe je door te adverteren. De kosten voor advertenties in landelijke kranten en tijdschriften kunnen heel hoog oplopen. Veertig jaar geleden bereikte je daar goede resultaten mee. Maar is zo’n campagne tegenwoordig nog wel effectief? Of is het weggegooid geld?
VERGROOT JE BEREIK MET EEN ADVERTORIAL OF EEN GAST BLOG
In tijdschriften zie je het al langer. Een informatief artikel waarin bijvoorbeeld de voor- en nadelen van botox worden besproken. Onderaan het artikel staat dan het adres van jouw kliniek. Dit is natuurlijk reclame, maar voor de lezer wekt het de indruk dat het tijdschrift achter de inhoud staat. Dit geeft een grote autoriteit aan je artikel. In een tijdschrift staat er meestal advertorial boven je artikel. Online gebeurt dat heel vaak niet. Daar is het nog veel vager of de content gesponsord is of niet. Voor ons is dit een voordeel. Vaak zijn websites juist op zoek naar gratis content. Dus dan is jouw gast blog heel welkom. Ideaal natuurlijk omdat jij daardoor (gratis) reclame maakt. Echter zijn er ook veel grote websites die dit niet gratis doen, maar ga op onderzoek uit. Ontdek wat de kosten zijn en zie het als een hele goede eenmalige investering.
GAST BLOGGEN IS HEEL GOED VOOR JE ONLINE VINDBAARHEID
Doordat je content verspreid over het internet die verwijst naar jouw website doe je aan de juiste manier van linkbuilding. Je zet met een gast blog namelijk waardevolle content op andere websites waardoor Google steeds meer gaat merken dat jij blijkbaar een goede partij bent in de producten of diensten die jij aanbiedt. Stel dat jij een webshop hebt in babykleding en je mag een gast blog verzorgen voor een grote website over ouders en kinderen dan krijg je zeer waardevolle backlink naar jouw website.
EEN GAST BLOG AANBIEDEN
- Zoek een paar sites waar je doelgroep komt
- Probeer erachter te komen hoeveel bezoekers de site heeft. Door te kijken hoeveel bezoekers er op het forum komen en hoeveel Facebook en Instagram volgers er zijn, kan je daar een aardig beeld van krijgen.
- Bestudeer de sfeer en (schrijf)stijl van de site.
- Laat een (gast)blog schrijven tussen de 400 en 800 woorden.
- Neem contact op met de beheerder en onderhandel over de voorwaarden van plaatsing.
Je kan je afvragen of het niet beter is om eerst te onderhandelen en dan pas het stuk aan te bieden, maar site eigenaren willen toch weten of je stuk wel op hun platform past.
Soms hoef je niet eens te betalen, maar is het genoeg als je hen je gastblog gratis aanbiedt.
WAT MOET ER IN EEN GAST BLOG STAAN?
Houd het informatief, geef waarde weg en wees vooral niet te commercieel. Maak het makkelijk leesbaar, of juist heel formeel. Dit hangt echt af van de site waarop je publiceert. Iets weggeven wordt in Nederland overal gewaardeerd: organiseer een wedstrijd of geef een gratis e-boek weg. Zo bouw je aan je mailinglist!
GASTBLOGGEN – EEN EFFECTIEVE MARKETINGMETHODE
Niemand houdt van reclame – daarom is deze methode heel effectief. Gastbloggen vergen echter meer tijd en strategie dan een ouderwetse reclamecampagne. Daar bedenk je eenmalig je boodschap, en stuurt die langs de bekende kanalen de wereld in. Een gast blog moet daarentegen altijd anders en het liefste uniek zijn om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Mijn Social Media Assistent helpt je met professionele teksten, en met het vinden van de juiste platforms.
GAST BLOG OP ONZE WEBSITE?
Natuurlijk staan wij ook open voor leuke relevante gast blogs. Heb jij iets wat je denkt dat echt bij ons past? Stuur dan jouw gast blog naar info@mijnsocialmediaassistent.nl en dan gaan wij kijken of dit past. Als we gastbloggen plaatsen betaal je ons uiteraard niks, we helpen je graag!