Facebook heeft zijn naam veranderd in Meta. Dit betekent niet dat Facebook ophoudt te bestaan. Het betekent wel dat Facebook, Instagram en WhatsApp niet meer de belangrijkste projecten zijn van het bedrijf. De nummer 1 prioriteit van Meta is vanaf nu the metaverse – een nieuwe dimensie van het internet waarin je je helemaal onderdompelt, in plaats van alleen maar naar een scherm te kijken.
HET METAVERSUM
In zijn bijna anderhalf uur durende presentatie vertelt Mark Zuckerberg ons over het metaversum – een samentrekking van ‘meta’ en ‘universum’. Dit metaversum is ‘de volgende stap van het internet‘, een totaalervaring waarbij je niet meer als buitenstaander naar een scherm kijkt, maar virtueel aanwezig bent in de ruimte waar de actie plaatsvindt. Hierdoor kan je het internet bijna lijfelijk beleven. Ook kunnen objecten uit die virtuele wereld naar de fysieke wereld gebracht worden voor het creëren van een augmented reality.
EEN SOCIAAL NETWERK
Door Facebook hebben we geleerd om verbindingen aan te gaan met mensen die zich heel ergens anders bevinden: vrienden en familieleden, maar ook mensen die je leert kennen omdat ze gemeenschappelijke interesses hebben. Met hen discussieer je en deel je foto’s en video’s.
Meta brengt deze gedeelde ervaringen naar een hoger plan en maakt ze superrealistisch. Het voelt alsof je echt in de ervaring aanwezig bent, samen met je Meta-vrienden en collega’s. Verbinding maken is en blijft het belangrijkste voor het nieuwe bedrijf.
DE VERSCHILLENDE REALITEITEN
Als je 15 jaar geleden iemand op straat in zijn eentje zag praten, dacht je dat er een steekje bij hem of haar los zat. Nu is het normaal: iemand is aan het telefoneren met een oortje in. Over 10 jaar zien we iemand in zijn eentje rondrennen over een plein, omdat hij een partijtje voetbal speelt met een virtuele voetbal en virtuele Meta-vrienden vanuit de hele wereld.
Virtual reality (VR)
Je komt in de virtual reality met de Quest, een headset met sensoren en andere microtechnologie. In de virtual reality word je weergegeven als een heel avatar, die je zelf ontwerpt. Deze avatars zijn zo realistisch, dat ze bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje van Mark Zuckerberg: wanneer zien we de echte Mark en wanneer zijn avatar? In de 3D-virtuele wereld zijn de avatars natuurlijk nog veel realistischer dan wanneer je ze van een scherm bekijkt.
Augmented reality (AR)
In de augmented reality verrijken we de fysieke werkelijkheid met hologrammen. Zet bijvoorbeeld je hele huis vol met planten die je nooit water hoeft te geven, of laat informatie verschijnen op een huis dat je te koop ziet staan.
Mixed reality
In het filmpje zien we een man op terrasje in de fysieke werkelijkheid een potje schaken met een virtueel schaakspel en een virtuele (echte) vriend. Dit is een goed voorbeeld van mixed reality, dat goed laat zien dat het grondbeginsel van Meta nog steeds draait om het verbinden van mensen.
META VOOR ONDERNEMERS
Twintig jaar geleden had slechts een enkele ondernemer een eigen website, maar tegenwoordig is het echt geen optie meer om geen website te hebben. Klanten nemen je dan niet serieus. Zo zal het ook gaan met Meta.
Meta geeft je een mogelijkheid om je klanten een totaalbeleving te geven, zoals:
- een kapsalon waar mensen hun avatar verschillende kapsels laten uitproberen
- een luxe restaurant waar mensen kunnen eten en drinken zonder een grammetje aan te komen
- een kledingwinkel waar je avatar kleding kan passen of waar je virtuele kleding kunt ‘downloaden’ om thuis te passen
- een rondleiding door een huis of kantoor
- een consult in een chique praktijkruimte
De technologische ontwikkelingen zijn nog niet zo ver dat alles al mogelijk is, maar software en hardware zijn volop in ontwikkeling. Het is duidelijk dat Meta ons veel nieuwe mogelijkheden en businessmodellen biedt, die nu nog niet eens duidelijk zijn.
Denk erover na wat jij met Meta wilt, zodat je er klaar voor bent als het zover is. Wil je een eigen winkel of schoonheidssalon of wil je er alleen op adverteren? Ik vind het allemaal superinteressant, dus bel me voor een brainstorm!