Waarom zou je Facebook marketing toepassen in plaats van een offline marketing activiteit zoals een mooie advertentie in een magazine of in de krant?
Bij offline marketing is het voor een ondernemer altijd een gok wat het resultaat is, terwijl je investering vaak hoog is. Je moet altijd maar afwachten of de juiste mensen je flyers of krantenadvertenties zien en het is vrijwel onmogelijk om later te bepalen wat de campagne je precies opgeleverd heeft.
Facebook marketing anno 2021 is precies het tegenovergestelde van een ouderwetse reclamecampagne: op Facebook kan je je doelgroepen exact targeten en na de looptijd van je advertentie kan je tientallen rapporten genereren met waardevolle inzichten.
FACEBOOK MARKETING VOOR BEDRIJVEN
Facebook heeft wereldwijd bijna 3 miljard gebruikers die dagelijks zes keer of meer inloggen op hun profiel. Hier vind je dus je doelgroep, hier kan je verbinding met je klanten en prospects maken en hier breng je je producten of diensten onder de aandacht. Dit kan zowel betaald als onbetaald.
JE FACEBOOK-PAGINA
Hier begint het allemaal. Je FB-pagina is je etalage waar dagelijks miljoenen mensen langskomen. Zorg dus allereerst voor:
- een duidelijk adres met je bedrijfsnaam erin zoals https://www.facebook.com/mijntheetentje
- een mooie omslagfoto
- je logo in het profiel
- een duidelijke beschrijving
- je contactgegevens
Wat voor berichten je plaatst, hangt natuurlijk af van de aard van je bedrijf. Voor een makelaar of autohandelaar is het simpel: je zet gewoon een foto van elk nieuw huis of elke nieuwe auto online om de interesse van de lezer te wekken. Als je een dienst aanbiedt is het moeilijker om met boeiende content te komen. Je inspiratie droogt op of je bent simpelweg te druk met je bedrijf om er aandacht aan te besteden. Daarom is het heel slim om een social media strategie op te (laten) stellen waar je minstens een paar maanden mee vooruit kan.
HET BEREIK VAN JE FB-PAGINA
Facebook biedt zijn platform gratis aan, maar het geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.
Dat geld komt van ons – grote en kleine bedrijven – en dan met name van de Facebook Ads die wij inkopen. De berichten die je op je FB-pagina plaatst, worden normaal gesproken alleen getoond aan een gedeelte van je volgers. Je vergroot je bereik door:
- interactie van je volgers onder een bericht
- een betaalde FB-advertentie
INTERACTIE MET JE DOELGROEP
Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen. Berichten zoals: Alleen mensen met een IQ van 150 weten hoeveel 21 x 5 -11 is en kunnen een iPad winnen met het juiste antwoord.
Alle mensen met een lager IQ schrijven nu trots het antwoord onder het bericht, totdat het op jouw tijdslijn komt omdat een van je FB-vrienden dacht dat hij of zij slim was.
Natuurlijk wint niemand een iPad en is het sommetje met opzet simpel gehouden om zoveel mogelijk comments uit te lokken.
Een dergelijk FB-bericht is uiteraard clickbait. Maar ook dat hoort bij online marketing. Je kan gebruik maken van deze techniek, maar doe het dan wel eerlijk, want anders gaat je reputatie eraan.
Het beste is om gewoon eens te experimenteren met verschillende soorten berichten en dan te kijken welke het beste scoren.
COPYWRITING
Er zijn verschillende soorten copywrite-technieken die nieuwsgierigheid of herkenning opwekken en die de lezer verleiden om via je Facebookpagina door te klikken naar je website of om een reactie achter te laten.
Bedenk echter wel dat je de reacties zorgvuldig moet monitoren en spreek af met je team hoe je daar mee omgaat. Vind je het bijvoorbeeld goed als een concurrent voor zichzelf reclame gaat maken onder jouw bericht? En hoe ga je om met eventuele negatieve recensies? Probeer hier zo transparant mogelijk in te zijn.
Alleen door deze marketingtools professioneel in te zetten, kan je optimaal profiteren van de gratis mogelijkheden van Facebook. Besteed er dus voldoende aandacht en tijd aan.
FB-ADS
Bijna iedereen zit tegenwoordig – vaak – op Facebook, dus jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk ook. En dit maakt Facebook voor kleine en middelgrote bedrijven misschien wel de allerbeste manier om te adverteren. Zelfs met een beperkt budget kan je uitzonderlijke resultaten behalen door:
- Het promoten van een FB-bericht. Je bereikt dan ineens een veel groter publiek, met zo min mogelijk moeite.
- Het kiezen van een doelstelling. Wil je leads binnenhalen, je merkbekendheid vergroten, dat mensen je app downloaden of gewoon meer traffic naar je website genereren? Dit zijn allemaal verschillende doelen die je in kan stellen als je een campagne op wil starten.
- Het bepalen van je platforms. Laat je advertentie zien op Facebook, Messenger of Instagram – of kies ze gewoon allemaal.
- Stel je budget in. Stel bijvoorbeeld in dat je wekelijks 75€ wilt besteden. Je gaat dan nooit over je marketingbudget heen.
- Kies een aantrekkelijke opmaak. Facebook heeft een aantal gebruiksvriendelijke sjablonen om uit te kiezen.
- Lanceer je campagne. Eerst controleer je natuurlijk in een voorvertoning of alle links werken.
- Evalueer je campagne. Door de gratis FB-rapporten te bestuderen, kom je erachter welke advertentie het beste werkt voor jou.
FACEBOOK MARKETING ANNO 2021
Nog niet zo lang geleden was doeltreffende marketing onbetaalbaar voor kleine en middelgrote bedrijven. Facebook heeft hier verandering in gebracht. Zelfs met een klein budget kan je een grote impact maken en potentiële klanten over de hele wereld bereiken.
Laat deze kans niet liggen en overleg met een social media-expert wat de beste strategie is voor jou!