Als je een ondernemer bent, dan heb je vast al wel eens een Social Media cursusje gevolgd. Of twee. Of drie. Vol bewondering heb je naar de dame in de online training geluisterd tot het je ging duizelen. Aan het eind van de workshop was je conclusie duidelijk: Ik moet onmiddellijk iets met Social Media gaan doen.
MAAR WAT IS SOCIAL MEDIA NU EIGENLIJK PRECIES?
ONLINE PLATFORMS
Wel eens een zeepkist gezien in een oude film? Je neemt een kistje mee naar een plein of een park, springt erop, en gaat uitgebreid je mening verkondigen. Een groep mensen verzamelt zich om je heen en gaat zich meteen bemoeien met alles wat je zegt. Van de een krijg je rotte eieren en tomaten naar je hoofd, maar anderen roepen Bravo en applaudisseren luid. Dit is een echt, Real Life platform. Social Media zijn precies een zelfde soort platforms, maar dan online. En waar in het echte leven je publiek na je praatje weer naar huis gaat, blijven je volgers in de online communities van de Social Media nog steeds je volgers. Je publiek weet je altijd weer te vinden.
IS MIJN WEBSITE OOK EEN PLATFORM?
Je denkt misschien: Maar deze interactie kan toch ook via mijn website? Iedereen kan via mijn contactformulier reageren op wat er op mijn site staat. Maar nee: mensen willen niet alleen interactie met jou, maar ook met anderen. Ze willen samen met anderen rotte eieren naar jou gooien of jou juist gezamenlijk toejuichen.
Maar dit kan toch ook via een forum op mijn site? zal je nu misschien denken. Hier heb je helemaal gelijk in. Dat zou uitstekend kunnen, en dat gebeurt ook al op de fansites van bekende artiesten. Het grootste probleem is hier om mensen naar je eigen forum te trekken. Mensen moeten naar het park willen gaan waar jouw zeepkist staat. Eén van die parken heet: Facebook. Een andere: Instagram. Maar vergeet ook LinkedIn en Pinterest niet, en zo zijn er nog veel meer.
HOE TE BEGINNEN
Ga eens met je communicatiemedewerker of jouw Social Media Assistent om de tafel zitten om te bepalen welk kanaal het beste bij jou en je bedrijf past. Zijn er bedrijven die op de jouwe lijken? Wat voor Social Media strategie volgen zij? Bekijk vervolgens hoeveel tijd en hoeveel budget jij hieraan wilt besteden. En wat wil je nu eigenlijk bereiken met jouw aanwezigheid op de online platforms?
WAT JE KAN DOEN MET SOCIAL MEDIA
Gewoon even een paar toepassingen op een rijtje:
- branding (naamsbekendheid)
- marketing campagnes
- klantenservice / webcare
- buzz creëren
- volgers verzamelen
- personeel zoeken
CONSISTENT ZIJN
Het is heel belangrijk om je Social Media kanalen voortdurend te monitoren, en om commentaren van je volgers onmiddellijk te beantwoorden. Anders ben je vaak je volgers meteen weer kwijt, of creëer je juist slechte publiciteit. Maak tijd hiervoor vrij, of schakel een Social Media Assistent in.