LinkedIn heeft in Nederland meer dan 6 miljoen gebruikers. Logisch dus, dat je met LinkedIn-marketing veel mensen kunt bereiken. Maar zit jouw doelgroep ook op LinkedIn en hoe bereik je die? Lees hier hoe je LinkedIn anno 2022 gebruikt voor contentcreatie en betaald adverteren.
LinkedIn als professioneel sociaal netwerk
LinkedIn verschilt in een belangrijk opzicht van andere social media zoals Facebook, Instagram en Twitter: LinkedIn is een netwerk voor professionals. Niemand van deze professionals zit erop te wachten om dagelijks gespamd te worden met onbenullige updates over ditjes en datjes. Dit werkt averechts. Ook het ventileren van meningen wordt hier niet geapprecieerd. Maar hoe profileer je je dan wel op LinkedIn met je bedrijf?
LinkedIn Marketing
Ook bij LinkedIn marketing speelt content een grote rol, maar het gaat hier duidelijk om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Let dus goed op wat je online zet en hoe dat overkomt.
Contentcreatie – artikelen schrijven
Elk bericht op LinkedIn moet in dienst staan van de branding van jezelf en je bedrijf. Laat zien dat je weet waar je het over hebt en geef tips waar je lezer iets aan heeft. Een persoonlijke noot is leuk, maar doe dit alleen als je een link kan leggen met je bedrijf of een opdracht waar je mee bezig bent. Een wijsneuzige opmerking van je zoontje over je beroep maakt je bericht luchtig, maar een foto van een familie-uitje naar het zwembad is ongepast – behalve als je toch weer dat zakelijke verband kan leggen. Vooral praktijkvoorbeelden zijn geschikt om over te schrijven. Je beroep bepaalt natuurlijk waar je over schrijft. Let ook op de actualiteiten.
Denk bijvoorbeeld aan:
- een (geanonimiseerd) voorbeeld uit je eigen praktijk
- een analyse van een (recht)zaak die in het nieuws is
- een voorstel voor duurzame groenvoorziening in jouw buurt
- een analyse van dubieuze financiële transacties op grote of kleine schaal
- een oplossing voor een plaatselijk ondernemersprobleem
- een professioneel relatieadvies voor ruziënde BN’ers
- een goed onderbouwde sociale stellingname, waarbij je de lezers om hun mening vraagt
- een maatschappelijk betrokken stuk, als je bedrijf negatief in het nieuws is geweest.
Denk er ook aan om hashtags toe te voegen nadat je een artikel geschreven hebt. Zo ben je makkelijk vindbaar voor nieuwe lezers.
Deel een artikel op je persoonlijke pagina altijd op je bedrijfspagina en omgekeerd. Vraag ook aan je medewerkers of ze je artikelen willen delen en liken. Zo komen je artikelen in zoveel mogelijk nieuwsfeeds terecht.
Interactie
Vraag aan je lezers om op je berichten te reageren, maar reageer zelf ook op berichten van anderen. Dring jezelf nooit op, maar geef zo goed mogelijk advies. Zo zorg je dat je zichtbaar bent en dat mensen die geïnteresseerd in je zijn, contact op kunnen nemen.
Adverteren op LinkedIn
De snelste manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen van de juiste mensen, is door middel van advertenties. De voordelen van adverteren op LinkedIn zijn:
- Snel resultaat. Op het moment dat je advertentie gaat lopen, krijgen je prospects die te zien.
- Makkelijke doelgroepbepaling. Stel je doelgroep(en) samen in het LinkedIn-dashboard. Perfect voor B2B-targeten. Selecteer bijvoorbeeld SEO’s of HRM-medewerkers. Dit voordeel vind je niet bij andere sociale netwerken.
- Simpel te budgetteren. Stel een maximum totaalbedrag in, of budgetteer per dag. Zo houd je goed overzicht over de kosten.
- Doeltreffende analysetools. Naderhand analyseer je makkelijk welke advertenties het beste resultaat hebben. Schaaf je advertenties steeds meer bij totdat ze optimaal scoren.
- Perfect voor recruitment. Vind je toekomstige medewerkers snel en gericht met zoekwoorden die zij in hun online CV hebben staan.
Er zijn verschillende advertentievormen op LinkedIn. Je bedrijf, maar ook je intentie van dat moment, bepalen waar je voor kiest:
1. Gesponsorde berichten
Hiermee stuur je gericht een direct message aan geselecteerde contacten. Geef je een coachingtraining en zoek je coaches die deel willen nemen? Een paar regeltjes tekst en het simpel instellen van zoekcriteria zijn voldoende om kandidaten te benaderen.
2. Gesponsorde content
Door een artikel of andere bedrijfsupdate te sponsoren, komt deze terecht in de nieuwsfeed van je doelgroep, ook als ze je niet volgen.
3. Tekstadvertenties
Maak een advertentie met een foto en een actiebutton voor meer informatie, om meteen iets te kopen of om contact op te nemen. Ook deze advertentie komt in de nieuwsfeed van je doelgroep voorbij.
4. Dynamische advertenties
Hiermee spreek je de lezer persoonlijk aan in zijn eigen nieuwsfeed, op dezelfde manier als bij een nieuwsbrief. Je doet dit door bijvoorbeeld hun bedrijfsnaam in je advertentie te zetten. Uniek bij LinkedIn is, dat je zelfs hun eigen bedrijfslogo dynamisch in je advertentie kan zetten. Dit valt zeker op!
Zit mijn doelgroep wel op LinkedIn?
LinkedIn is voor iedereen interessant. Alle grote en kleine bedrijven zitten hier om hun merk te versterken. Sommige bedrijven vinden er hun klanten, terwijl andere hier contact leggen met leveranciers, collega’s en toekomstige werknemers of freelancers. Met LinkedIn marketing versterk je je netwerk en vind je nieuwe contacten. LinkedIn hoort er voor elk bedrijf dus absoluut bij.
Bel of mail ons gerust voor een vrijblijvend gesprek over jouw mogelijkheden op dit platform.